U dient zich eerst in te schrijven als kandidaat-huurder. Dat kan zowel online (met behulp van een identiteitskaartenlezer) als in ons verhuuragentschap. U komt dan automatisch op de anciënniteitslijst terecht en ontvangt een genummerde kaart van kandidaat-huurder.
Uw anciënniteitsnummer is van belang bij de toekenning van nieuwe en vrijgekomen appartementen want het is bepalend bij de toewijzing van kandidaten die zich kandidaat gesteld hebben voor hetzelfde appartement.
Neen, de Grondregie verhuurt woningen voor middenklasse gezinnen. Voor sommige appartementen die gesubsidieerd worden door het Gewest ligt de huurprijs lager maar gelden bijkomende toegangsvoorwaarden.
Opgelet: de huurprijzen van onze woningen worden niet berekend in functie van het gezinsinkomen.
De Regie verhuurt één buurtzaal (zaal Marollia) gelegen in de Wolstraat 154 te Brussel.
Voor meer informatie: regie@brucity.be.
In uitzonderlijke gevallen biedt de Grondregie terreinen of huizen te koop aan.
In dit geval kunt u de nodige informatie aanvragen via onze website.
U kan uw appartement opzeggen door een aangetekend schrijven te richten aan de Grondregie uiterlijk drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst.
Opgelet: gedurende de eerste drie jaren van de huurovereenkomst moet u bijkomend een wettelijke vergoeding betalen, tenzij u uw opzeg indient voor het einde van de achttien maanden.
De wachttijd kan soms lang zijn. De vraag naar woningen in Brussel is erg groot en verhoogt nog ten gevolge van de bevolkingsaangroei. Vaak zijn er veel kandidaten voor een beperkt aantal appartementen.
De wachttijd kan niet geschat worden aangezien er geen wachtlijst is en de Grondregie het aantal kandidaat-huurders voor een bepaald te huur gesteld pand niet kan voorspellen.
Daarnaast is uw anciënniteitsnummer een zeer belangrijk criterium bij de toewijzingsprocedure, maar niet het enige. Zo hebben bestaande huurders van de Grondregie voorrang als ze intern willen verhuizen naar een grotere of kleinere woning ten gevolge van een wijziging in hun gezinssituatie.
U kunt uw huurderskaart online hernieuwen (en uitprinten), of via volmacht.
Neen. De Grondregie verhuurt middenklasse woningen die gefinancierd worden door leningen. De huurprijzen worden dus bepaald in functie van de investeringskost, teneinde het financiële operationele evenwicht te behouden.
Enkel woningen in het kader van de wijkcontracten hebben lagere huurprijzen omdat ze gedeeltelijk gefinancierd worden met subsidies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daarom gelden voor die woningen inkomensvoorwaarden.
De Grondregie is een openbare vastgoedbeheerder waardoor de goedkeuring van uw dossier een administratief proces moet doorlopen, dat eindigt met de goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen. De gemiddelde wachttijd is ongeveer drie weken, te rekenen vanaf het einde van de publicatie van het betrokken goed. Tijdens vakantieperioden of wanneer het College niet bijeenkomt, kan de wachtperiode langer zijn.
Uw contract is pas tegenstelbaar als het geregistreerd is op het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar uw woning gelegen is. Ook daar doorloopt het dossier een administratieve behandeling. De Grondregie heeft geen vat op deze termijn.
Meer informatie vindt u op http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-services/myrent/faq.htm#I
Bij een interne verhuizing wordt uw oude huurcontract opgezegd en krijgt u een nieuw contract aangeboden. De huurwaarborg maakt deel uit van het oude contract en kan niet worden overgedragen. De modaliteiten blijven dus dezelfde als bij een “normale” verhuizing.
Dat betekent dat bij het verlaten van uw oude woning een uitgaande plaatsbeschrijving wordt opgesteld. Die wordt dan vergeleken met uw ingaande plaatsbeschrijving. Gebeurlijke schade, die niet het gevolg is van gewone slijtage, wordt afgehouden van uw huurwaarborg.
Ja, maar de toewijzing gebeurt volgens een bepaalde volgorde: de huurders van het betrokken gebouw hebben voorrang, gevolgd door inwoners van de wijk, handelaars van het betrokken gebouw (of omliggende gebouwen van de Grondregie) en personeelsleden van de Stad. De overblijvende vrije plaatsen kunnen in principe aan iedereen worden verhuurd.
De zoekmotor helpt u bij uw zoektocht naar een parkeerplaats.
Een EP-certificaat of energieprestatiecertificaat is een document dat aangeeft wat het globale geschatte energieverbruik van een woning of appartement is en dit op basis van een welbepaalde berekeningsmethode.
Meer informatie vindt u op de website van Leefmilieu Brussel.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een fonds opgericht om u te helpen bij de samenstelling van uw huurwaarborg. Het beheer ervan werd toevertrouwd aan het Woningfonds (adres: Zomerstraat 73, 1050 Elsene - Tel : 02/504.32.11 – e-mail : info@wffl.be)
Zwarte puntjes op de muur zijn voornamelijk het gevolg van een condensatieprobleem.
U dient uw energieleverancier te contacteren om de teller(s) te openen op uw naam. Zo niet is het normaal dat u geen verwarming (in het geval dat uw appartement is uitgerust met een individuele verwarminsketel) of elektriciteit hebt. Zo u al het nodige gedaan heeft en u hebt desondanks na officiële opening door uw leverancier geen verwarming of elektriciteit, contacteer dan de technische dienst op 02 279 40 45.
Een kortsluiting kan de oorzaak zijn.
Controleer daarom al uw zekeringen evenals uw hoofdzekering. Levert dit niets op, bel dan naar technische dienst van de Grondregie op 02/279.40 45.
Waarschijnlijk is er een probleem met een van uw elektrische toestellen. We raden u daarom aan om alle stekkers uit de stopcontacten te trekken en alle lichten te doven. Vervolgens sluit u de toestellen en schakelaars een voor een weer aan. Indien de elektriciteit opeens uitvalt, weet u welk toestel (of lamp) het probleem veroorzaakt.
Levert dit niets op, bel dan naar technische dienst van de Grondregie op 02/279.40 45.
De verzekering van de Grondregie komt alleen tussen voor structurele schade aan het gebouw (muren, deuren, plafonds etc.)
Opgelet: u dient uw roerende goederen en inboedel zelf te verzekeren.
Voor schade aan uw inboedel moet u uw eigen verzekeringsmaatschappij aanspreken. Hiervoor is de Grondregie immers niet aansprakelijk en dus ook niet verzekerd.
Sluit eerst en vooral uw waterteller af en bel daarna naar de technische dienst van de Grondregie op 02 279 40 45.
Een gebrek aan druk op uw waterkraan is vrijwel altijd toe te schrijven aan verkalking van uw kraan of shellkraantje. Als huurder bent u zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw kranen. Ontkalk ze regelmatig als volgt:
Dit probleem ontstaat meestal door kalkaanslag op de toiletonderdelen, waardoor de afsluitingen en andere functies worden verstoord. Ontkalk daarom uw spoelbak met azijn of een ontkalkingsmiddel en maak de vlotter schoon.
U doet dit als volgt: giet azijn in de spoelbak en laat dit een nachtje staan. Bij ontkalkingsmiddelen voor de wc volgt u de instructies op de fles. Denk eraan: u bent verantwoordelijk voor het onderhoud van uw toilet. Regelmatig ontkalken, is dus de boodschap.
Onze liften worden regelmatig stilgelegd, niet vanwege een defect, maar om onderhoud uit te voeren.
Indien iemand geblokkeerd is in de lift, komt een technicus ter plaats binnen het uur.
De interventietijd wordt bepaald door de dringendheid en de aard van de tussenkomst (bijvoorbeeld geen verwarming of warm water). In minder dringende gevallen varieert de interventietijd naargelang de aard van werken en de te volgen administratieve procedure (De uitvoering van werken gebeurt door jaarlijkse aannemers die geselecteerd worden volgens een gunningsprocedure in overeenstemming met de wetgeving betreffende overheidsopdrachten).
Uw lastenafrekening bestaat uiteraard uit de facturering van uw persoonlijk verbruik, maar ook uit de kosten voor prestaties van de huisbewaarders, van de schoonmaak, van het onderhoud en de controle van de liften, van de verlichting van de gemene delen, van de verzekering (afstand van verhaal), van het onderhoud van de groene zones en van de opname van de tellers.
De taken van een conciërge kunnen als volgt samengevat worden:
Uw conciërge is uw eerste contactpersoon en staat tot uw beschikking.
Alleen de bewoners van de gelijkvloerse verdieping betalen niet mee voor het gebruik van de lift. De andere bewoners betalen proportioneel naargelang de grootte van hun appartement. Dat is de enige objectieve maatstaf om de bijdrage te berekenen. Het is uiteraard onmogelijk een individuele berekening te maken naargelang het gebruik van de lift per appartement.
De lasten volgen de evolutie van het verbruik, maar ook de verwachte evolutie van de prijzen en de inflatie.
Ja, in bepaalde situaties in dit mogelijk:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/kopen_en_verkopen/onroerende_voorhe...
Om uw facturen elektronisch te ontvangen, moet u uw e-mailadres aan delphine.coppe@brucity.be sturen.
U zult een uitnodiging krijgen om het platform "Adminbox" te gebruiken.
Om u in te schrijven, moet u uw login melden dwz het e-mailadres dat u aan de Grondregie heeft meegedeeld en dan een password kiezen.
Van zodra u een betaalachterstand hebt, ontvangt u een herinneringsbrief. De Grondregie rekent daarvoor een administratieve kost van 5 euro aan. Het is belangrijk dat u het verschuldigde saldo zo snel mogelijk betaalt (zie dienst juridische geschillen).
U krijgt een brief van de deurwaarder indien:
Van zodra u deze ingebrekestelling ontvangt, raden wij u aan om uw schuld zo snel mogelijk te betalen om te vermijden dat uw dossier door de rechtbank dient te worden behandeld.